hug-it-out-2

”Det är ju svårt att vara kreativ på beställning,” sa jag när jag träffade min mentor senast. Jag hade fel, tyckte han. Det måste man kunna vara. Hur ska man annars arbeta i en kreativ bransch? 

Så långt hade jag inte tänkt. Snarare har jag haft en bild av att byråfolk har mängder av idéer och otrolig fantasi. Därför fick jag en uppgift till nästa gång vi ses som jag också tänkte dela med mig av till er:
Hur behöver jag arbeta för att kunna vara kreativ på beställning? Vilka förutsättningar behöver jag?

Frågorna är stora och inte helt enkla att svara på. Ska du arbeta i en kreativ bransch är jag dock övertygad om att du behöver hitta ett svar. Kanske behöver du ställa ytterligare frågor innan du vet hur din kreativa process fungerar? Jag ställde mig själv följande frågor:

Vilka förutsättningar behöver jag för att kunna arbeta kreativt? Kanske vill jag dricka kaffe ur en speciell kopp eller sitta på en speciell plats?
Hur uppstår de första idéerna? Vill jag fundera själv eller med andra? Leta idéer på nätet?
Vill jag ha ett luftig schema eller arbetar jag bäst under press?
När på dygnet arbetar jag som bäst? Finns det möjlighet att lägga en större del av arbetsbördan där?

När dessa frågor är besvarade är det dags att titta på skapandeprocessen. Att vi skapat oss förutsättningar till att skapa är inget som garanterar att vi gör det. Hur skapandeprocessen kan se ut kommer jag att ge exempel på under nästa vecka.

Vilka förutsättningar behöver du för att vara som mest kreativ?