Vad gör vi på GDK?

Vad gör vi på GDK?

Nu har jag gått min första termin och lite till på GDK, Grafisk design och Kommunikation på Linköpings Universitet (LiU). När jag sökte hit upplevde jag det svårt att hitta bra information om programmet, det finns väldigt lite information jämfört med de mer klassiska utbildningarna. Min förhoppning är att en vilsen, blivande GDKare kan googla sig hit och få en bättre bild av programmet. 

Vad är GDK? 
”Under programmets gång bygger du upp dina kunskaper inom design och grafik, onlinepublicering, digital bildhantering och interaktionsdesign. Du lär dig också att behärska de grafiska verktygen. Parallellt studerar du ämnen som retorik och kommunikation, varumärken och visuell kultur. För att du ska kunna samla erfarenheter inför ditt framtida arbetsliv ingår även projektarbeten där du får samarbeta med riktiga företag i skarpa projekt.” – LiU

Det låter ju förstås bra. Väldigt övergripligt dock, jag ville förstå vad man gör i praktiken. 

Vad gör man då?
I praktiken gör vi en himla massa roliga saker. Under hösten handlade utbildningen mycket om att sätta grunderna, det vill säga få en förståelse för kommunikation och design i allmänhet. Vi genomförde flertalet laborationer och workshops om Adobes olika program, hade många föreläsningar om hur marknadskommunikation fungerar samt en hel del om designhistoria. Vi skapade en enkel grafisk profil och skissade en del.

Generellt har vi teoretiska föreläsningar som sedan följs upp av laborationer och workshops där vi praktiserar det vi lärt oss.

Om jag tycker designhistoria verkar tråkigt?
Då är vi två. Jag – liksom en majoritet av övriga studenter – halvsov oss igenom vissa föreläsningar. Kanske för att jag kände en viss besvikelse, det var ju inte konsthistoria jag sökt in till. Men jag tror vi vinner på att kämpa oss igenom dem. Även om allt inte är relevant kommer kunskaperna tveklöst influera vårt framtida skapande. Och präktigt nog är det väl så att vi måste ha tråkigt ibland också. Däremot tycker jag att en sådan kurs – såvida du inte är historieintresserad – inte kräver överdrivet mycket tid och engagemang. Fokusera på att lära dig Adobe-programmen istället.

Måste man ha några förkunskaper?
När jag började rekommenderades det att vi tittade igenom Adobe-programmen under sommaren men jag är övertygad om att få gjorde det. I min årgång har alla väldigt olika förkunskaper men alla har varit öppna med styrkor och svagheter vilket har skapat ett klimat där det är självklart att be om hjälp där det behövs. Så inga förkunskaper behövs, dra istället nytta av dina och andras styrkor.

Varför tvekade jag på GDK?
Att välja utbildning är inte enkelt och jag ville bara börja plugga ett ämne som gav fjärilar i magen, som kändes så där löjligt spännande. GDK kändes så och egentligen hade jag bara ett orosmoment; jag var rädd att utbildningen skulle vara för grafisk. Jag visste redan innan jag började att jag inte vill jobba som illustratör eller liknande. Men jag har resonerat att inga utbildningar är perfekta, det handlar i mångt och mycket om vad man gör det till. Drömmer du som jag om en projektledarkarriär? Ta den rollen när de större projekten drar igång.

Varför valde jag GDK?
Jag ville gå ett program med en bra blandning av teori och praktik. Tidigare hade jag funderat på Personal- och arbetsvetenskap men tvekade då det kändes betydligt striktare. Jag är trots allt en kreativ själ som måste få utvecklas och ha ruskigt roligt varje dag för att trivas. Det kändes också som att utbildningen gör det möjligt att spetsa sig inom det jag gillar mest.

Hur är studentlivet?
Fantastiskt! Alla i mina klass är positivt överraskade. Det händer ständigt saker. Eftersom jag inte är med på så mycket aktiviteter vill jag inte skriva för mycket här men det finns mycket att engagera sig i, allt från Trappan till festerier. Vill du som jag fylla ditt CV med relevanta uppdrag – jag är projektledare samt med i MARÖs studentutskott – finns många saker att söka till.

Blev något inte som jag tänkt mig?
Jag hade räknat med att jobba mer i veckorna samt plugga mer hemifrån. Det funkar, men inte alltid. Vi har mycket gruppmoment som kräver att man är på plats. Däremot kan många moment (eller delar av dem) utföras hemifrån. Jag rekommenderar verkligen att vara öppen med hur du helst vill arbeta för att trivas som bäst, det skapar ett bättre klimat i arbetsgruppen.

Några tips för dig som kommit in på utbildningen?

  • Inse att du är där för att lära dig. I början ville jag mest kasta datorn i golvet när Illustrator inte samarbetade eller när fakta om ICC-profiler snurrade i huvudet.
  • Utnyttja dötid. Tempot på utbildningen är relativt lågt än så länge. Nyttja den tiden till att fokusera på det som känns svårast. För mig var det Illustrator och skissning.
  • Gå på allt! Även om du kanske inte lär dig något revolutionerande varenda dag vinner du på att dyka upp. Och gå på det som verkar tråkigt, ofta är saker tråkiga för att vi inte kan eller inte förstår, men dyker vi inte upp lär vi oss aldrig något. (När du haft alla lärare ett antal gånger kan du såklart skippa enskilda moment men gör det inte till en vana).
  • Jämför dig inte med de andra! Alla har olika bagage och även olika mål. Jag behöver inte jämföra mina kunskaper i Illustrator med någon som vill bli illustratör.

Var kan jag läsa mer?
GDK.nu
LiUs sida om GDK
Eller skriv en kommentar här så svarar jag förstås!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *