3 steg till att få tid till det du älskar

3 steg till att få tid till det du älskar

Det finns så mycket vi borde hinna med. Det ska jobbas, pluggas, ätas, lagas mat, liggas, städas och tränas. Slappas, göras karriär, renoveras, presteras. Och mitt i allt känner vi oss så otillräckliga. 

Vi fyller våra dagar med val. Ibland gör vi rätt, ibland blir det fel. Och ibland vet vi inte ens om att vi väljer förens efteråt när vi undrar var vår tid tar vägen. Givetvis finns saker vi måste göra, likaså finns det saker vi borde göra. Självklart även saker vi vill göra. Alltför sällan är våra måsten och våra vill samma sak. Idag hjälper jag dig med hur du kan bli mer trygg i dina vardagliga val med hjälp av tre enkla tips:

1. Vad måste vi göra?

”Vi måste hinna städa ordentligt innan gästerna kommer” eller ”Jag måste gå ut med soporna nu” är exempel på mina vardagsmåsten. Sådant som just där och då känns viktigt men som kanske egentligen inte är det. Ett första steg till att göra det du tycker om är att fundera över dina måsten, det vill säga de krav du ställer på dig själv. Spelar det någon roll om jag går ut med soporna nu? Måste gräset verkligen klippas en gång i veckan?

Sannolikt upptäcker du att dina så kallade måsten i själva verket är förväntningar från omgivningen, eller rättar sagt sådant du tror de förväntar sig av dig.

När du identifierat dina måsten och rensat bland dem har du kommit en bra bit på vägen.

2. Ändra borde och vill till måste

Saker vi borde göra blir sällan gjorda ordentligt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket vilja. Kanske borde du ta en promenad, svara på mail eller yoga.

Saker du vill göra är ofta de som prioriteras sist, ofta blir de gjorda efter alla vardagliga sysslor, om ens då. Kanske har du en grym företagsidé du funderat på i åratal men inte hunnit förverkliga? Kanske vill du springa milen men hinner inte ens en joggingrunda i veckan? Gör det du vill och borde göra (minst) lika viktigt som dina måsten.

3. Måste -> VILL!

Nu har du förhoppningsvis ersatt några av dina måsten med saker du borde och vill göra. Men ärligt talat, hur kul är det att alltid vara tvungen att göra saker? Atta ständigt ha saker att göra skapar stress och en känsla av otillräcklighet.

Omformulera ditt måste till vill. Att vilja göra saker skapar en positiv känsla och du gör något för din egen skull. Ibland kan det vara svårt att vilja utföra saker, en del saker känns helt enkelt som något man måste göra. Försök då att hitta ett varför. Varför vill jag gå ut med soporna? För att det blir överfullt annars, det luktar unket i köket osv. ”Jag vill gå ut med soporna för att det luktar unket annars” ger positivare associationer än ”Jag måste gå ut med den här äckliga soppåsen”. ”Varför ska jag lägga en timme om dagen på att läsa böcker om personlig utveckling?” ”För att det ger mig verktyg som behövs för att nå mina drömmar”.

Sena kvällar i bilen har jag gjort till ett måste som blivit till ett vill.

Det var allt för idag, sått igång att designa livet som du vill ha det! Det kräver tid och övning men ökar verkligen ditt välbefinnande!

 

 

SparaSpara

2 thoughts on “3 steg till att få tid till det du älskar

  1. Så kloka ord! Alla måsten, vill och borde skapar stress – oftast som vi själva skapat. Det där med att byta ut Måste till Vill är jätteviktigt. Om man reflekterar och försöker göra om Måsten till något man istället vill göra, att man aktivt väljer att göra det, går det förhoppningsvis lättare än om man känner sig tvingad att göra det. Det här tror jag mycket på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *