Tre steg till att hitta din nya drivkraft!

Sommaren är snart över och vardagen börjar krypa igång. Ofta behöver vardagen mer struktur och för det krävs såväl planering som motivation. Du behöver plocka fram din drivkraft och vet du inte vilken det är måste du finna den! Hur gör man då?

Vissa saker gör vi för att vi alltid har gjort det. Du kanske jobbar på samma arbetsplats länge, går samma väg till jobbet, äter samma frukost. För mig är träning en sådan sak. Jag har aldrig behövt leta aktivt efter min drivkraft. Men plötsligt har jag insett att min drivkraft lämnar lite att önska. I det här inlägget kommer jag därför använda just träning som exempel.

 Vi har alltid en drivkraft

Allt du utför kräver ett visst mått av drivkraft eller motivation. Ofta är vi knappt medvetna om den eftersom de val vi gör har blivit en vana. Att tro att vi saknar drivkraft är fel, men ofta har vi en drivkraft mot fel saker. Om du alltid hamnar i soffan efter jobbet beror det inte nödvändigtvis på att du saknar träningsmotivation. Däremot är drivkraften till soffläget större.

Identifiera din nuvarande drivkraft

Min tidigare drivkraft till träning har varit yta. Träning gör mig snyggare (?), attraktivare (?) och populärare (?). Att ha en drivkraft är förstås bra men den måste vara positiv. Min drivkraft fanns i att bli en bättre version av ett dåligt jag vilket lämnar mig med en mängd negativa känslor. I takt med att jag fått en bättre relation till mig själv minskade min träningsmängd. Min drivkraft började försvinna.

Hitta din nya drivkraft

Efter en tid blev min drivkraft att vara stark, ruggigt stark. Och till sist kom även detta att kännas oinspirerande. Jag behövde hitta en drivkraft som känns peppande och skapar positiva känslor.

Steg 1 blev att skriva ner hur jag vill må och hur jag vill spendera mina dagar.

Steg 2 blev att ställa frågan: Hur behöver jag träna för att kunna uppnå det?

Steg 3 kan låta tråkigt: Bara gör det!

Jag insåg att jag vill träna för att klara av vardagen som innebär en del tunga lyft men också mycket stillasittande. Jag vill vistas utomhus och prioritera rörelse före träning och yoga före styrka. Och jag kan lova att steg tre är så mycket enklare när du gjort de två föregående. Varför? Jo, du har ditt varför, din drivkraft!

Har du lätt eller svårt att hitta din drivkraft? Finns det något område i ditt liv där du saknar motivation? Berätta!

 

Kommentera

Stäng meny