Därför behövs kommunikation i alla branscher

Många tycks vara av uppfattningen att kommunikation sköts av en kommunikatör och ofta att en kommunikatör jobbar på byrå. Min uppfattning är att kommunikation är grunden alla (kund)relationer vilar på, i alla branscher. 

Vi har två mindre roliga utgifter framöver: borrning av ny brunn och badrumsrenovering. När sådana stora projekt ligger framför mig vill jag ha mycket information vilket givetvis kräver att någon på företagen är beredd att kommunicera med mig.

Badrumsrenoveringen

Inför renoveringen vill vi givetvis ha offerter från flera företag. Jag lade en förfrågan på en hemsida som skickar ut min förfrågan till ett antal hantverkare vilka sedan skulle höra av sig. Jag fick några mail av hantverkare som skulle höra av sig, varpå en ringde upp. Följande hantverkare skulle komma till oss i onsdags morse. Jag gick upp extra tidigt. Jag väntade, väntade och väntade tills jag insåg att hantverkaren glömt bort oss.

Borrning av nytt vatten

Vi godkände en offert i början av sommaren och fick besked om att borrningen skulle ske i augusti. När vi fortfarande inte hört något ringde jag och en kvinna berättade att de skulle komma veckan efter, vecka 39. När vi vecka 42 fortfarande inte hört något ringde jag ännu en gång och fick då höra att de skulle komma i slutet av veckan. Idag ringde de och meddelade att de skulle komma samma dag.

Hur kommunicerar man då?

Vad hade företagen kunnat göra för mig som (potentiell) kund? Först och främst hör man av sig om man får förhinder, där finns inga ursäkter.

Vad gäller brunnsborrningen är min första tanke: vet du inte när du tänker dyka upp ska du inte ge några falska förhoppningar!

Min andra tanke: håll kontakten! Jag vill inte att det ska gå månader från en godkänd offert till ett utfört jobb. Tänk om de hade skickat en rad mail med ämnesrader i den här stilen:

Tack för att du valt oss, vi ser fram emot att utföra jobbet!

Det går framåt, nu är det bara några veckor kvar!

Tack för ditt tålamod, vi hör av oss när det är er tur!

Grattis, om bara några veckor har du nytt vatten i kranen!

Värdet av kommunikation borde vara självklart i alla branscher. Att investera tid och pengar på sälj, marknadsföring och kommunikation lönar sig oavsett om du är kommunikatör eller snickare.

Vad är din uppfattning om kommunikation? Jobbar du i en bransch där sälj och kommunikation är en självklar del av de dagliga arbetsuppgifterna?

Let´s Create, en organisation där kommunikation utgör dess ryggrad.

SparaSpara

Kommentera

Stäng meny